Tu nas znajdziesz

Polecamy

Akademia na Facebooku

07
2011

Szkolenie psów w Łodzi autor: Akademia Psa i Kota    data dodania: 06.07.2011

Art1.szkolenie

Przykładowy Pan „X” ma problemowego psa. Najpierw sam próbuje rozwiązać problem, niestety nie udaje mu się. Następnie Pan „X” wspiera się lekturą i teraz uda się lub nie! Wszystko zależy od tego, jaką książkę kupi lub też, jaka zostanie mu polecona przez sprzedawcę. Załóżmy wariant pesymistyczny, że nie udało się rozwiązać problemu z pupilem nawet po przeczytaniu lektury. Kolejnym krokiem Pana „X” będzie najprawdopodobniej znalezienie osoby kompetentnej w dziedzinie szkolenia psów tudzież behawioru. Właściciel problemowego czworonoga wpisuje w przeszukiwarkę internetową frazę: „Szkolenie psów Łódź” i pojawiają się liczne strony, na których firmy oferują swoje usługi w zakresie szkolenia psów lub/i rozwiązywania problemów z nimi związanymi. Teraz pojawiają się kolejne pytania? Jak wybrać tą właściwą szkołę? Czym się sugerować? Po czym poznać, że dany instruktor jest właśnie tym, który powinien zająć się Panem Kowalskim i jego psem? Wiedza na temat zachowań zwierząt towarzyszących (psa/kota) na przestrzeni ostatnich 20 tu lat bardzo się rozwinęła. „Prawdy” głoszone ćwierć wieku temu powinny pójść już dawno w zapomnienie…
Oto kilka „mitów”, które niestety krążą do dziś. Proponuję każdemu Panu „X”, aby poszukał innej szkoły, jeśli usłyszy od instruktora:
- Psa można szkolić dopiero jak skończy pół roku – NIEPRAWDA – szczeniak kończący 6-ty tydzień życia (pod warunkiem, że do tego okresu wszystko przebiegło prawidłowo) umie już być „psem”. Zna wszystkie psie zachowania, umie doskonale porozumiewać się z innymi psami. Od 7-mego tygodnia życia rolę „nauczyciela” może już przejmować człowiek, zarówno hodowca, jak i nowy właściciel. Od tego też czasu zaczyna się nauka szczeniaka jak należy zachowywać się w domu i jakie zasady w nim obowiązują, czyli zaczyna się szkolenie psa  im wcześniej zaczniemy, tym mniej „złych nawyków” nabędzie szczenię.
- Małych ras psów się nie szkoli – NIEPRAWDA – każdy pies bez względu na płeć, wiek czy rasę uczy się w ten sam sposób. Nawet najmniejsze rasy jak Chihuahua, czy Yorkshire Terrier osiągają w zajęciach szkoleniowych doskonałe wyniki.
- Szkolenie psa rozwiązuje wszystkie problemy jakie ma z nim właściciel – NIEPRAWDA – Szkolenie może stać się jednym z wielu elementów terapii behawioralnej, natomiast sama nauka zachowań takich jak siad, waruj, chodzenie przy nodze nie rozwiąże problemów z zachowaniem się psa.
- Psu należy wydać „rozkaz”, tak, żeby wiedział kto tu rządzi! – NIEPRAWDA – po pierwsze psy pomiędzy sobą nie porozumiewają się werbalnie, tylko mową ciała (poszczególne typy psów prezentują odmienne sygnały), po drugie psy mają doskonale rozwinięty zmysł słuchu, tak więc krzyczenie może zepsuć tylko relację pies/człowiek. Dobrze wyszkolony pies może mieć wydawane polecenia szeptem i na pewno będzie je z chęcią wykonywał.
- Pies ma tylko jednego Pana – NIEPRAWDA – w szkoleniu psa może brać udział każdy członek rodziny. Właściciel powinien zadbać o to, aby pies był bezpieczny dla otoczenia. Pies, którego właściciel szkolił w dobrej szkole będzie słuchał każdego z kim zostanie (np. podczas wakacji).

Wracając jednak do wyboru odpowiedniej szkoły dla Pana „X” i jego czworonoga. Na co zatem zwrócić uwagę?
- Zapytać o kwalifikacje instruktora (ukończone kursy, studia, seminaria). Jest w Łodzi kilka szkół dla psów, w których pracuje kompetentna kadra instruktorska.
- Zadawać dużo pytań i oczekiwać konkretnych wyczerpujących odpowiedzi na nie.
- Przyjechać wcześniej do szkoły zanim zdecydujemy się zapisać i zobaczyć jak wyglądają zajęcia i jaka panuje atmosfera w danej szkole.
- Zapytać ile psów znajduje się w grupie i w jaki sposób są dobierane ze sobą. Im mniejsza grupa tym lepiej dla każdego Pana „X” i jego psa.
- Jaką metodą pracy z psem posługuje się dana szkoła.
- Jak wyglądają zajęcia i gdzie się odbywają gdy temperatura na dworze sięga poniżej zera. To oczywiste, że psy powinny prezentować nauczone zachowania w każdych warunkach, ale sam proces nauki (tym bardziej u szczeniąt) powinien przebiegać w warunkach komfortowych zarówno dla przewodnika jak i dla samego psa. W warunkach nieprzyjemnych (deszcz, mróz, bardzo silny wiatr) nauka staje się karą i zdecydowanie słabnie zdolność do koncentracji zarówno człowieka jak i psa.

Aleksandra Zawadzka-Glinka

Behawiorysta,

Specjalista Zachowań

Zwierząt Towarzyszących

FreshPixels - profesjonalne projektowanie stron www oraz skrek / theme do Wordpressa Ldz